پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181649
چرا اختصاص دلار ارزان به واردات همچنان ادامه دارد؟
تاریخ انتشار : 1394/03/10 19:00:27
نمایش : 1222
سؤالي که همواره در تمامي دولت‌ها بي‌پاسخ‌ مانده، اين است که در اين شرايط چرا با اختصاص دلار ارزان به واردات، به توليد داخل ضربه زده مي شود؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا فريوري عضو انجمن توليدکنندگان لوازم‌خانگي با تأکيد بر لزوم اصلاح نرخ ارز آزاد متناسب با نرخ تورم به‌منظور جلوگيري از واردات بي‌رويه کالا، گفت: به‌عنوان‌مثال، اگر در يک سال تورم ۱۵ درصدي را تجربه کنيم، اين مسئله قيمت تمام‌شده کالا را افزايش مي‌دهد و در چنين شرايطي اگر نرخ ارز در بازار آزاد ثابت بماند و يا معادل نرخ تورم، افزايش نداشته باشد، يک نوع رانت و حمايت از واردکنندگان به عمل خواهد آمد.


نعمت زاده هم معتقد است، اختصاص ارز مبادله‌اي به واردات سبب شده که واردات ارزان تمام شود و دلارهاي دولتي کشور، صرف ورود کالا شود، درحالي‌که توليدکنندگان براي تأمين مواد اوليه خود، دسترسي به دريافت ارز دولتي ندارند.

همچنين ابراهيم رزاقي از اساتيد اقتصاد در خصوص خسارت ناشي از اختصاص دلار ارزان به واردات در کشور بيان مي کند: "محصولات کشاورزي از سوي دولت بسيار ارزان خريداري مي‌شود اما همين محصولات وقتي به دست خريدار مي‌رسد افزايش قيمت چند برابري پيدا مي‌کند! دلالها ستون پنجم آمريکا هستند. اگر از توليد داخل حمايت مي‌شد، تحريم‌ها موجب بي‌نيازي و رشد اقتصاد کشور مي‌شد.بايد از توليد داخل دفاع کنيم. کم مصرف کنيم. خارجي مصرف نکنيم. چرا دولت ها به اين سمت نمي روند و نمايندگان مجلس صدايشان در نمي‌آيد؟ بودجه سال ۹۴ هيچ ربطي به اقتصاد مقاومتي ندارد؛ تنها ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس با اين بودجه مخالفت کردند.

اگر به مردم آگاهي داده شود مطمئناً مردم رعايت خواهند کرد.توليد کنندگان داخلي افسران و فرماندههاي اقتصادي ايران هستند؛ چرا آنها را خلع سلاح مي کنيم تا به ديوزگي بيافتند؟ گران فروشي و دادن دلار ارزان به واردکنندگان در واقع دادن يارانه به سپاه داخلي دشمن است.مرگ بر امريکا درست است اما تبليغات تلويزيون، اختصاص دلار ارزان به واردات نيز در جهت اهداف آمريکا ست."

به نظر مي‌رسد منابع ارزي بايد به‌منظور تأمين نيازهاي بنگاه‌ها براي کالاهاي واسطه‌اي، سرمايه‌اي و مواد اوليه اختصاص يابد و به سمت توليد سرازير شود؛ بنابراين سؤالي که همواره در تمامي دولت‌ها بي‌پاسخ‌ مانده، اين است که در اين شرايط چرا با اختصاص دلار ارزان به واردات، به توليد داخل ضربه زده مي شود؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html